Dzisiaj zagłębimy się w temat Google Consent Mode. Może on wydawać się nieco skomplikowany, ale obiecuję, że razem przejdziemy przez to krok po kroku. Google Consent Mode – czyli ta słynna sprawa z ciasteczkami i zgodami, o której ostatnio głośno. Pewnie pamiętasz mój wpis o słowniczku pojęć CRO, prawda? Dzisiaj podobnie, ale skupimy się na czymś, co jest kluczowe dla każdego, kto prowadzi stronę internetową i zależy mu, żeby była zgodna ze wszystkimi wymogami ochrony danych w internecie.

Czym jest tryb zgody Google Consent Mode?

Google Consent Mode to narzędzie, które wypełnia lukę między prywatnością danych a reklamą cyfrową opartą na danych. Tryb zgody dostosowuje sposób, w jaki usługi Google zbierają dane użytkowników na podstawie ich preferencji dotyczących zgód: gdy odwiedzający wyrazi zgodę lub nie, tryb zgody Google kieruje Google Analytics i usługi reklamowe do zbierania pełnych danych (opt-in) lub tylko zanonimizowanych danych (opt-out), które nie zawierają informacji umożliwiających identyfikację osoby.

Czym jest Google Consent Mode v2?

W wersji 2 Google Consent Mode znacząco rozszerzono funkcjonalność, wprowadzając dodatkowe uprawnienia, które mają na celu zwiększenie kontroli nad personalizacją reklam i zarządzaniem danymi użytkowników reklam. Dzięki tym zmianom, w Google Consent Mode v2 uwzględnione zostały nowe aspekty związane z personalizacją treści reklamowych (ad_personalization) oraz przetwarzaniem danych użytkownika w kontekście reklam (ad_user_data), co odpowiada rosnącym wymaganiom ochrony danych osobowych w internecie.

Te ulepszenia pozwalają na bardziej precyzyjne zarządzanie zgłoszeniami użytkowników dotyczącymi ich preferencji w zakresie plików cookie marketingowych, umożliwiając tym samym stronie internetowej lepsze dostosowanie się do wymogów prawnych oraz oczekiwań odwiedzających. Wersja 2 Google Consent Mode daje możliwość bardziej szczegółowego definiowania, jakie dane mogą być zbierane i przetwarzane, co przekłada się na wyższy poziom prywatności i bezpieczeństwa danych użytkowników.

Czy muszę włączyć Google Consent Mode v2 na mojej stronie internetowej?

Początkowo, ten mechanizm został stworzony, aby ułatwić dostosowanie się do regulacji ochrony danych osobowych, minimalizując jednocześnie wpływ na zbieranie danych na stronie. Niemniej jednak, począwszy od marca 2024 roku, przedsiębiorstwa wykorzystujące narzędzia Google będą zobowiązane do potwierdzenia uzyskania zgody od użytkowników przed możliwością personalizacji i wyświetlania reklam.

W chwili obecnej Google Consent Mode jest kompatybilny z następującymi usługami Google:

  • Google Analytics,
  • Google Ads (w tym śledzenie konwersji i remarketing),
  • Google Tag Manager,
  • gtag,
  • Floodlight,
  • Conversion Linker.

To oznacza, że stosowanie Google Consent Mode staje się istotnym elementem strategii marketingowej i analitycznej dla firm, które polegają na tych narzędziach, mając na uwadze zaostrzające się wymogi prawne dotyczące zgód użytkowników.

Co się stanie, jeśli nie włączę Google Consent Mode v2?

Nieaktywowanie Google Consent Mode w wersji 2 do marca 2024 roku i brak zastosowania certyfikowanej przez Google platformy zarządzania zgodami Consent Management Platform (CMP), która obsługuje ten tryb, może skutkować tym, że reklamy wyświetlane za pośrednictwem narzędzi Google będą nadal pojawiać się, lecz nie będą one personalizowane. Oznacza to, że bez odpowiedniej konfiguracji i zastosowania mechanizmów zgody, reklamy mogą tracić na skuteczności, ponieważ nie będą dostosowane do preferencji i zachowań konkretnych użytkowników.

Jak w łatwy sposób zaimplementować Google Consent Mode v2 na stronie?

Możesz skorzystać z oficjalnych partnerów biorących udział w CMP Partner Program od Google. Pełna lista partnerów CMP jest dostępną na landingu od Google.

Na przykładzie Cookiebot, który domyślnie wspiera Consent Mode na stronach internetowych, instalację można przeprowadzić w całości przez Google Tag Manager lub wklejając kod Cookiebot bezpośrednio do kodu strony internetowej. Jeżeli Twoja strona oparta jest o system zarządzania treścią CMS WordPress, może zainstalować plugin Cookiebot dla WordPressa.

Google Tag Manager

Upewnij się, że w Google Tag Managerze włączyłeś tryb zgody (Consent Mode) i zaktualizowałeś szablon do najnowszej wersji (patrz poniższy obrazek).

Zbuduj stronę internetową oraz zwiększ swoją produktywność w biznesie oraz rozwijaj biznes przy wykorzystaniu nowych technologii.

Wtyczka WordPress

Upewnij się, że aktywowałeś tryb zgody (Consent Mode) i że wtyczka jest zaktualizowana do najnowszej wersji (zobacz poniższy obrazek).

Zbuduj stronę internetową oraz zwiększ swoją produktywność w biznesie oraz rozwijaj biznes przy wykorzystaniu nowych technologii.

Bezpośrednia implementacja w kodzie strony internetowej

Upewnij się, że dodałeś lub zaktualizowałeś skrypt zgodnie z opisem w tym przewodniku.

Skrypt do implementacji Google Consent Mode v2 na stronie internetowej

Google Consent Mode to interfejs API, z którym integruje się Cookiebot CMP. Po zainstalowaniu tagu Cookiebot CMP bezpośrednio na Twojej stronie, możesz ustawić domyślne ustawienia (przed wyrażeniem zgody) za pomocą integracji z Google Consent API, dodając do szablonu swojej strony internetowej poniższy fragment kodu.

Skrypt z domyślnymi ustawieniami powinien być umieszczony przed fragmentami kodu gtag.js lub Google Tag Manager (GTM).

<script data-cookieconsent="ignore">
    window.dataLayer = window.dataLayer || [];
    function gtag() {
        dataLayer.push(arguments);
    }
    gtag("consent", "default", {
        ad_personalization: "denied",
        ad_storage: "denied",
        ad_user_data: "denied",
        analytics_storage: "denied",
        functionality_storage: "denied",
        personalization_storage: "denied",
        security_storage: "granted",
        wait_for_update: 500,
    });
    gtag("set", "ads_data_redaction", true);
    gtag("set", "url_passthrough", true);
</script>

Sprawdzanie, czy tryb zgody Google Consent Mode v2 jest prawidłowo zaimplementowany

Consent Mode zapewnia prostą i skuteczną metodę zapobiegania ustawianiu plików cookie przez skrypty Google, kiedy są one wdrożone przy użyciu Google Tag Managera lub gtag. Chociaż sama implementacja jest stosunkowo prosta, może być trudno zweryfikować, czy została wykonana poprawnie i czy wszystko funkcjonuje zgodnie z oczekiwaniami.

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że tylko określone tagi w Google Tag Managerze wspierają Rozszerzony Tryb Zgody (Advanced Consent Mode):

Zbuduj stronę internetową oraz zwiększ swoją produktywność w biznesie oraz rozwijaj biznes przy wykorzystaniu nowych technologii.

Aby sprawdzić, czy Tryb Zgody został właściwie wdrożony, należy zwrócić uwagę na trzy elementy:

  • Zakładkę Zgoda w trybie podglądu w Google Tag Managerze.
  • Domyślne ustawienia Trybu Zgody zarejestrowane w Google Tag Managerze.
  • Wartości zarejestrowane w dataLayer.

Omówimy te sprawdzenia, które pomogą ci ocenić, czy Tryb Zgody został prawidłowo zaimplementowany i działa zgodnie z założeniami.

Zakładamy, że dodałeś skrypt Trybu Zgody przed skryptem Google Tag Managera, zgodnie z przewodnikiem instalacji od Cookiebot.

Sprawdzanie podglądu w Google Tag Manager

Możesz także skorzystać z funkcji podglądu, aby potwierdzić aktywację zgody Google Consent Mode i sprawdzić, czy korzystasz z wersji 2.

Aby rozpocząć podgląd, wykonaj następujące kroki:

  1. Wybierz opcję „Consent”.
  2. Przejdź do zakładki „Consent”.
  3. Upewnij się, że domyślne ustawienia „Na stronie” (On-page Defaults) są ustawione i zawierają dwa nowe parametry: personalizacja reklam (ad_personalization) i dane użytkownika reklam (ad_user_data).
Zbuduj stronę internetową oraz zwiększ swoją produktywność w biznesie oraz rozwijaj biznes przy wykorzystaniu nowych technologii.

Sprawdzanie ustawień

Przy wczytywaniu strony przed wyrażeniem zgody, ustawienia trybu zgody powinny być prawidłowo zarejestrowane w Google Tag Manager.

Jeśli zaimplementowałeś Cookiebot za pomocą tagu Cookiebot CMP, domyślne ustawienia nie zostaną przekazane do dataLayer, lecz zostaną zarejestrowane wewnętrznie w Google Tag Manager. Dlatego samo sprawdzanie dataLayer nie wystarczy, jeśli zaimplementowałeś Cookiebot CMP za pomocą naszego tagu szablonu w Google Tag Manager.

Oto skrypt, który możesz uruchomić w konsoli swojej przeglądarki, który pozwala sprawdzić, jakie ustawienia zgody są zarejestrowane w Google Tag Manager. Wklejamy go w konsoli przeglądarki (F12 Windows, CMD+ALT+I MacOS). Jeżeli przeglądarka nie pozwala na wklejenie kodu, wystarczy, że wpiszesz allow pasting i potwierdzisz klawiszem ENTER.

(() => {
  l = s => s == undefined ? "" : s ? "granted" : "denied";
  c = s => s == "granted" ? "color: #0C0": "color: #C00";
  if (!window["google_tag_data"]) {
    console.warn("No Consent Mode data found");
    return;
  }
  var g = "ics" in google_tag_data ? google_tag_data.ics.entries : null, 
      i = "",
      t = "%c" + "Consent Mode settings:", 
      u = "";
  console.log(t, "font-size: 1rem");
  for (var a in g) {
    i = l(g[a]['default']);
    u = l(g[a]['update']);
    if (i == "" && u == "") continue;
    t = ("\t" + a + ":" +
      (i != "" ? "\n\t\tDefault: %c" + i : "%c")
      + "%c" +
      (u != "" ? "\n\t\tUpdate: %c" + u : "%c"));
    console.log(t, i != "" ? c(i) : "",
    "", u != "" ? c(u) : "", "");
  }
  if (i == "") console.log("No default Consent settings found");
})()

Jeśli dodałeś skrypt trybu zgody bezpośrednio w kodzie strony internetowej lub za pośrednictwem wtyczki WordPress Cookiebot, powinieneś również zobaczyć te ustawienia w warstwie danych.

W tym przewodniku przyjrzeliśmy się, jak skutecznie zaimplementować Google Consent Mode v2 na stronie internetowej, podkreślając jego znaczenie dla zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności i personalizacji reklam. Omówiliśmy kluczowe kroki potrzebne do aktywacji Consent Mode za pomocą Google Tag Managera, zwracając uwagę na konieczność poprawnego rejestrowania ustawień zgody przy wczytywaniu strony. Podkreśliliśmy, jak wdrożenie tagu Cookiebot CMP wpływa na sposób zarządzania ustawieniami zgody i jakie działania należy podjąć, aby upewnić się, że wszystko funkcjonuje zgodnie z oczekiwaniami. Przedstawiliśmy również skrypt, który umożliwia weryfikację zarejestrowanych ustawień zgody bezpośrednio w przeglądarce, co jest przydatne w procesie testowania i zapewniania zgodności strony.

10 sprawdzonych strategii zwiększających produktywność zespołu